Prevence trombózy

Riziko trombózy

Cestování na velké vzdálenosti může zvyšovat riziko trombózy.

Trombóza nastane, když se vytvoří krevní sraženina a cévu zablokuje. Dochází k tomu nejčastěji v žilách dolních končetin. Těmito žilami proudí krev z nohou zpět k srdci. Napomáhá tomu funkce, jež je výstižně pojmenována jako svalová pumpa: jedná se o stahování a uvolňování svalů při pohybu.

Pomoci může nošení volných oděvů, pití dostatečného množství vody a cvičení.

Traveling man is sitting on a bank ready for thrombosis prophylaxis

Svalová pumpa

Pokud sedíme nebo ležíme a dostatečně se nepohybujeme, naše svalová pumpa nefunguje. Výsledkem je stav, kdy krev v našich žilách teče směrem k srdci mnohem pomaleji a může se zvýšit riziko trombózy. Tomuto nebezpečí lze předcházet cvičením.

Patřím mezi ohrožené?

Riziko vzniku krevní sraženiny během cestování zvyšují následující faktory:

  • užívání perorální antikoncepce
  • rakovina
  • nedávný operační zákrok
  • vysoký věk
  • obezita
  • kouření
  • srdeční nedostatečnost
  • problémy s krevními sraženinami v anamnéze
  • geneticky podmíněné sklony k tvorbě krevních sraženin

5 vynikajících tipů pro dlouhé cesty – NOHY:

Vytvořte si prostor pro nohy

Ikona kompresních punčoch pro prevenci trombózy

1 – Podpůrné kompresní punčochy

Pro cestovatele trpící onemocněním žil představuje používání podpůrných kompresních punčoch nejlepší prevenci. Komprese, kterou punčochy zajišťují, podporuje oběh krve v nohou. Působí proti tlaku, který vychází zevnitř z žil, a pomáhá jim pumpovat krev zpět do srdce.

Bota pro rychlou procházku jako prevenci trombózy

2 – Pohyb

Nejúčinnější pomoc při pocitu těžkých nohou. Pravidelné přestávky nebo rychlé procházky po vlaku nebo letadle riziko trombózy minimalizují.

Ikona pohybující se nohy provádějící cvičení jako prevenci trombózy

3 - Cvičení pro nohy

I v sedě můžete něco dělat proti pocitu těžkých nohou a podporovat průtok krve: dělejte nohama kruhy nebo jimi švihejte. I pouhých pár minut cvičení v pravidelných intervalech pomůže výrazně zvýšit pohodu pro vaše nohy.

Ikona láhve s vodou pro dostatečný příjem nealkoholických tekutin jako prevence trombózy

4 - Pití dostatečného množství nealkoholických nápojů

Jednoduchá prevence při cestování. Pravidelný příjem tekutin pomáhá udržovat viskozitu krve na správné úrovni. Vyhýbejte se alkoholu, protože ten způsobuje dehydrataci.

Ikona volného oděvu jako prevence trombózy

5 - Volný oděv

Cestujte pohodlně. Vyhýbejte se nošení těsných a stlačujících kalhot a obuvi, protože i to může narušovat tok krve v nohou.